Nuffnang Ads

Keajaiban seorang ibu...

Assalamualaikum...hari ni dah masuk puasa yang ke 13...alhamdulillah masih diberi peluang untuk bernafas dan melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun ni...yeay!

Masa bulan puasa ni mesti ibu-ibu di luar sana sedang sibuk menyediakan juadah berbuka puasa dan tidak kurang juga yang sedang membakar biskut raya...hehe semangat mau raya ka? Menyediakan juadah sahur dan berbuka puasa juga adalah ibadah...namun berpada-pada agar tidak membazir makanan tu...

Masa bulan Ramadhan ni aku selalu teringatkan arwah mama aku yang bertungkus-lumus macam tu...aku berfikir macam mana mama boleh istiqamah dalam menyediakan segala keperluan kami sekeluarga....macam miracle bah...sebab selama 4 tahun mama dah tinggalkan kami...masa ni baru aku rasa pening kepala sangat mau fikir apa lagi mau masak? bila dah habis bahan mentah, kena pergi pasar pula...dulu selalu aku jadi pembantu mama saja...ikut saja apa yang disuruh..jadi aku x la perlu berfikir...tapi bila aku yang hadapi sekarang, rasa sesak dada ni...

Seorang ibu, dialah kena masak, basuh kain, cuci kain, lipat kain, kemas rumah, basuh tandas, seterika baju semua tu..ni baru hal kecil..belum hal yang besar2 bila dia mula mengurus segala kewangan di rumah dengan bantuan papa aku...walaupun begitu, aku selalu tengok mama sangat teliti dengan bajet rumah...bayar segala bil, yuran sekolah, belanja anak-anak....mama juga bekerja...dia seorang guru di sekolah menengah...terus terang, bila aku dah masuk umur 22 ni aku sedar sangat2 jadi ibu ni sangat susah.....apa lagi kalau anaknya ada 5 orang yang lain macam perangai masing2 kan...kalau seorang ibu tu dah buat yang terbaik untuk keluarganya, tapi anak-anak pula buat x endah akan jasanya...mungkin adik-adik aku masa tu masih kecil...maka mereka membesar dengan kurangnya kasih sayang dari seorang ibu....

#Dengan zaman canggih lagi semua menghadap smartphone...
makin kurang komunikasi.....
sedih...

1 comment:

  1. itulah jasa dan pengorbanan seorang ibu kan
    hilang dia memang tiada pengganti

    anyway saya membalas kunjungan
    Diari Seorang Mama

    ReplyDelete

Dah baca? komenlah juga..... ^_^ Thanks..

Nuffnang Ads