Takut ke luar negara??

Assalamualaikum...hari ni masih cuti semester lagi..belum start buka sem untuk degree lagi...

Dalam hati ni excited bercampur worried, anxiety semua la...hahh pasal apa pula ni?? buat pertama kalinya saya akan menjejakkan kaki ke luar negara...yeayy!!
okay, di mana? tempat ni banyak sangat mamat macam lee min ho tuuuu, hahahaha South Korea la..

Mau dijadikan cerita, deposit dah bayar....tinggal balance lagi la...harga boleh tahan juga...kami travel in a group..agak ramai juga la...tau2 pula aku disuruh jadi bendahari..kumpul duit untuk bayar dengan agen yang bawa kami trip tu...untuk makluman juga, ini under Muslim Package, so tidak la berapa risau pasal tu...lega hati..

Disebabkan saya ni terlalu risau, haaaa, saya dah siap buat list keperluan barang pakaian semua tu...buat checklist la maksudnya....kebetulan tarikh yang dipilih tu musim spring, jadi tidak la perlu fikir pasal pakaian winter...yang kena fikir ni, mau letak kemas2 barang dalam beg supaya x jadinya selongkar2 kat airport...nah kena label nama, no hp kecemasan atas luggage dan beg2 lain, in case kalau tercicir...... dan termasuk mengelak segala unwanted punya barang yang x boleh bawa masuk kapal...

Package ni x termasuk travel insurance, so kena bayar lagi RM75 per pax pastu kena bayar lagi compulsory tips untuk driver sebanyak USD 5 untuk 5 days..

selain itu, saya kena la buat passport..maklumlah, 1st time kan..hahaha syukur UTC ni dekat 2km jak dari rumah saya....kos buat passport RM200...ok dah save ni duit...

Pasal tiket flight pula, kena beli tiket BKI-KUL lagi ni...sebab pakej cuma settle dari KUL-ICN (Incheon, south korea) sahaja.... masih dilema mau pilih airline mana dan masa yang sesuai....tapi saya dah simpan bajet tiket penerbangan BKI-KUL-BKI tu dalam RM500 juga...so yang tu dah save...cuma waktu tu kena ikut la kawan yang lain...x mau la sorang2 naik kapal..x best..hahaha..
lagi2 kumpul kat KLIA2, so ada yang mau pilih KLIA...jadi agak dilema, takut masa amik luggage semua tu x sempat ke KLIA2... tu yang kena atur bagus2....syukur ada kakak ni yang share informasi berguna dekat blog dia: NOTA PEREMPUAN BACKPACKER. Untuk yang masih musykil pasal cerita airport2  ni dan prosesnya, boleh la check it out di sana...sangat berguna...saya ni pun yang dah pernah naik kapal terbang pun masih lupa proses di airport...hahaha banyak termakan semut la ni...

Lepas dah baca2 info ni, saya cek juga pasal tempat2 yang ada WiFi...kebanyakan tempat di South Korea ada WiFi...terutamanya Seoul...saya juga cek tempat2 yang bakal kami lawat...dan juga dah tengok gambar2 best yang org share di sana....after trip nanti, bolehlah saya pula share experience saya...hehe okey sampai itu saja dulu..bye2..

No comments:

Post a Comment

Dah baca? komenlah juga..... ^_^ Thanks..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Check it out!